Spółka Chitone pozyskała ponad 25 mln zł finansowania na rozwój technologii hydrożeli chitozanu

Chitone sp. z o.o. pozyskała ok. 5,5 mln zł finansowania na prace B+R w ramach konkursu NCBiR „Szybka ścieżka”, na rozwój technologii ChitoVelum® Pro – opatentowanej metody rozpuszczania chitozanu przy użyciu kwasu węglowego. Dodatkowo spółka sfinalizowała rozmowy z inwestorem prywatnym, który na mocy umowy o wartości ponad 21 mln zł, sfinansuje wieloletni program inwestycyjny. Technologia została opracowana przez liderów zespołu Chitone na Wydziale Chemicznym Politechniki Gdańskiej.

Chitone sp. z o.o. jest spółką spin-out, założoną przez zespół naukowców Politechniki Gdańskiej, pracujących wcześniej pod nazwą AG Medica. Na początku 2019 r. spółka wraz z Politechniką Gdańską otrzymała nagrodę w XXI edycji konkursu Polski Produkt Przyszłości, w kategorii „Produkt przyszłości jednostki naukowej i przedsiębiorcy”. W ramach nagrody spółka uzyskała grant wysokości 100 000 zł, który planuje wykorzystać m.in. na działania promocyjne. Głównymi twórcami technologii pozyskiwania hydrożeli chitozanowych (ChitoVelum® oraz ChitoVelum® PRO) są dr inż. Grzegorz Gorczyca, dr hab. Robert Tylingo i dr hab. Piotr Szweda.

Pierwotnie ChitoVelum® Pro powstała jako element wytwarzania innowacyjnych materiałów opatrunkowych kierowanych do pacjentów z trudno gojącymi się ranami. Podczas prac w laboratoriach Politechniki Gdańskiej wypracowano technologię wytwarzania hydrożelu chitozanu przy wykorzystaniu kwasu węglowego oraz potwierdzono możliwość jej wykorzystania w zastosowaniach medycznych. Rozwiązanie zostało opatentowane w Polsce, a następnie objęte ochroną w europejskiej procedurze patentowej (EPO). Spółka Chitone nabyła wyłączne prawa do wykorzystania technologii na mocy umowy licencyjnej z Politechniką Gdańską.

- Dzięki technologii ChitoVelum® możemy tworzyć bezpieczne kosmetyki o wyjątkowo prostym i całkowicie naturalnym składzie, bez używania dodatkowych konserwantów, sztucznych zagęstników i stabilizatorów, które działają drażniąco na wrażliwą skórę. Nasza unikatowa formuła opiera się na udowodnionych naukowo właściwościach chitozanu. Dzięki niej powstaje tzw. efekt drugiej skóry, czyli dodatkowa błona na skórze, która doskonale ją chroni i nawilża oraz przyspiesza jej regeneracjętłumaczy Grzegorz Gorczyca, założyciel oraz prezes Zarządu Chitone sp. z o.o.

Pierwszym produktem, który pojawił się na rynku pod marką własną był dostępny od 2016 r. żel w sprayu do pielęgnacji i regeneracji skóry po różnego rodzaju podrażnieniach - „Chitozan naturalny Sun” (obecnie produkt pod marką Chitosan). Aktualnie spółka wprowadza na rynek kolejne produkty do pielęgnacji skóry, oparte o formułę ChitoVelum®, są one dostępne w świeżo uruchomionym sklepie internetowym www.chitosan.pl. Firma kieruje je do wymagających klientów, którzy poszukują produktów o naturalnym i wyjątkowo bezpiecznym składzie. W najbliższym czasie kosmetyki będą także dostępne w sprzedaży na rynkach europejskich. Chitone kieruje osobną ofertę do firm z branży kosmetycznej, dla których formuła ChitoVelum® może być doskonałą bazą dla kosmetyków naturalnych własnej produkcji. 

Innowacyjna metoda rozpuszczania chitozanu przy użyciu kwasu węglowego ma również zastosowanie w przemyśle rolno-spożywczym. W ramach finansowania z programu NCBiR „BRIdge Alfa”, spółka prowadzi prace nad jadalną otoczką przedłużającą świeżość produktów spożywczych takich jak: owoce, ryby, czy warzywa. Poprzez swój unikatowy skład otoczka będzie w 100 % naturalna, zaś jej zastosowanie ma spowolnić tempo utraty wody, jak również chronić produkty przed zakażeniem bakteriami i grzybami w trakcie transportu oraz magazynowania.

- Planujemy wprowadzić na rynek rewolucyjny produkt, który przedłuży świeżość produktów spożywczych. Otoczka będzie łatwa w aplikacji w warunkach przemysłowych, a co najważniejsze dzięki swojemu naturalnemu składowi (chitozan, woda i CO2 ) będzie całkowicie jadalna. Produkt pomoże zmniejszyć tak powszechne obecnie zjawisko marnotrawstwa żywności, poprzez obniżenie strat na różnych poziomach łańcucha dostaw wyjaśnia Robert Tylingo Dyrektor ds. Technologii Chitone sp. z o.o.

Kolejnym dużym wyzwaniem stojącym przed spółką Chitone jest promocja produktów opartych na chitozanie. Obecnie rozpoznawalność właściwości chitozanu w świadomości ludzi jest na bardzo niskim poziomie, chociaż jego potencjał dorównuje tak popularnemu na rynku kolagenowi, czy kwasowi hialuronowemu. Produkty oferowane przez Chitone mają szanse wyznaczyć nowe standardy pielęgnacji oraz bezpieczeństwa dla konsumentów.